Monday, 7 April 2014

Liikuntahaaste, viikko 2

Toissaviikolla alkanut liikuntahaaste pääsi viime viikolla minunkin osaltani viimein käyntiin! Tapojeni vastaisesti vähän stressaannuin kaikesta siitä liikunnasta, mikä pitäisi ehtiä suorittaa, kun se ensimmäinen viikko kului kokonaan sairastaessa. Ja oli se liikunnan aikatauluun änkääminen kyllä hiton vaikeaa, mutta onneksi ihan jokainen elämäni viikko ei sisällä kahdeksasta seitsemään työskentelyä ilman ruokataukoja. Tai näin sopii toivoa.

Tavoitteena siis tällä hetkellä sellaiset 7,5 h / viikko, ja viime viikko meni näin:

31.3. Kuntosali (yleissali) lämmittelyineen 80 min
1.4. -
2.4. Kuntosali (yleissali) lämmittelyineen 80 min

3.4. (avanto)
4.4. Kuntosali (jalkapäivä + keskivartalo) lämmittelyineen 60 min
5.4. Kuntosali (käsipäivä) lämmittelyineen 55 min + kävely 4,1 km/ 40 min + rullailu ja venyttely 20 min = 115 min
6.4. Pyöräily 14,3 km/ 45 min + Kuntosali (jalkapäivä + keskivartalo) lämmittelyineen 80 min + rullailu ja venyytely 20 min = 145 min

YHT. 480 min

Maanantai oli ensimmäinen liikuntapäivä viikon tauon jälkeen. Luulisi, ettei viikon tauko paljoa paina, mutta väärässä olin. Tai sitten olin vielä vähän toipilasmoodissa, mutta hitto mitä liisteriä se oli. 

Tiistaina olin (onneksi?) niin kiireinen, että liikunnasta oli turha haaveilla. Yöllä en urheile.

Keskiviikkona menin taas liisteröimään. Maanantain tapaan tein yleissalin ajatuksella vähän kaikkea, koska epäilin, että esim. jalkoihin keskittyminen voisi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Salille menin tapojeni vastaisesti jo aamupäivällä, koska muuten ei olisi ollut saumaa lähteä ollenkaan. Illalla piti nimittäin juoda kuohuviiniä. Ja onneksi tuli tämä pakko, sillä keskiviikkoiltaan mennessä lähentelin hermorauniota. Paska viikko, liikaa tekemistä. Mutta voin kyllä kertoa, että ei ole montaa asiaa, mitä kuohari ei parantaisi. 

Ja ne asiat, mitä kuohari ei paranna, voit viedä avantoon. 

Vehkalahti, I love you.
Eka kerta, mutta ei ihan taatusti viimeinen. 1) Luonto ja järvenranta, 2) sauna, 3) leppoisan hyväntuulisia ihmisiä, 4) itsensä ylittäminen, 5) kylmä-kuumahoito, 6) järkyttävän siisti endorfiiniryöppy ja 7) parhaat yöunet viikkoihin kuukausiin. Aion viedä kaikki kaverini vielä avantoon, koska en halua kenenkään jäävän tästä paitsi. Ihan tiedoksi.

Noh, avantoa ei lasketa liikunnaksi, mutta jos sattuu olemaan menossa vaikkapa liikuntahaaste, suosittelen avantoa kipeiden lihasten hoitoon. Vehkalahtikin oli pullollaan urheilijoita, sillä kylmä-kuumahoito on tosi tehokas apu lihasten palautumiseen. 

Perjantaina uskaltauduin salille alakropan rääkkäykseen ja ihan kivasti se meni. Vähän kyllä jostain syystä tökki viime viikolla tuo salilla nyhjääminen. En tiedä, miksi. Tai no ehkä tiedän: jos ehtisi esim. syödä kunnolla, voisi ehkä jaksaa vähän paremmin.

Lauantaina oli käsipäivä, jossa yritin löytää kadonneita hauiksiani. Löytyivät, vieläkin sattuu. Virpin kanssa kävimme myös reippaalla kävelyllä, joka päättyi hetken mieljohteesta Botaniaan. 

Botania on ihana.

Jalat olivat lauantaina ihan muusia, joten kaivoin illalla naftaliinista pilatesrullan ja rullailin lihaksia uuteen uskoon. Sattui pirusti, mutta tämäkin on tunnetusti supertehokas apu jumeihin. 

Sunnuntaina piti pitää alkuviikon taukopäivien takia tehopäivä, ja kävin sekä pyöräilemässä että salilla jalkapäivässä. Ja rullailin huolella, koska voi jalkaparkoja. 

Tavoite täyttyi mutta hirveä vaiva sen eteen piti nähdä. Onneksi nyt on tulossa työmäärältään helpompi viikko. Ehtii myös syödä kunnolla. Ja ehkä tällä viikolla nyt viimein uskaltaudun sinne jumppiin, ettei mene ihan salilla hinuttamiseksi tämä.


3 comments:

  1. Ai niin, tämän viikon alustava ohjelma:
    MA Kävely 60 min
    TI Islon jumppa 60 min
    KE Kuntosali 60 - 80 min
    TO Kuntosali 60 - 80 min
    PE Islon jumppa 90 min
    LA Kävely 60 min
    SU Pyöräily 60 min / Kuntosali 60 min

    ReplyDelete
  2. Hei, pääsenkö joskus siun kans avantoreissulle? Kiinnostaa kokeilla, mutta yksin ei tuu niin helposti lähdettyä. :)

    ReplyDelete
  3. Kuules huomenna oisin menossa. :D Eiku mukaan vaan!

    ReplyDelete